Halaman

Salam Persaudaraan Dunia dan Akhirat.

SOLAT BERJEMAAH BAGI WANITA, apakah wajib atau sunat sahaja?


Selalu sangat kita mendengar para ustaz menyatakan bahawa wanita tidak digalakkan ke masjid. Tetapi ada juga di kalangan muslimat yang bertanya tentang apakah logiknya larangan itu. Ini kerana bagi mereka hanya larangan ke masjid yang diperkatakan, tetapi tidak pula dicanang larangan ke tempat-tempat yang lain.



Kalau kita melihat kepada hukum solat berjemaah wanita di masjid, kita akan dapati para ulamak telah menggunakan ‘Ijmak’ (kesepakatan) menyatakan bahawa solat jemaah tidaklah wajib bagi kaum wanita. Ianya juga ada disebutkan oleh al-Hafiz Ibn Hazm dalam kitabnya “Al-Muhalla 4:196”. Kita juga dapati sebahagian daripada mereka memakruhkan kepada wanita untuk ke masjid, terutamanya kepada para pemudi atau anak-anak gadis. Dan alasan yang biasa diberikan adalah kerana bimbangkan akan fitnah. Dan kita juga dapati bahawa mereka telah bersepakat menyatakan bahawa tuntutan solat berjemaah kepada kaum wanita tidaklah sama sebagaimana kepada kaum lelaki. Berkata Imam Nawawi dalam kitabnya “Al-Majmu”, di mana terdapat beberapa perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam hukum solat berjemaah. Antaranya ialah “tuntutannya tidaklah sama seperti tuntutan kepada kaum lelaki”.


Kebanyakan ulama' pula mengaggap bahawa solat di rumah adalah lebih baik bagi kaum wanita berbanding di masjid. Pendapat mereka ini bersesuaian dengan Sabda Nabi SAW yang maksudnya: 

“…dan rumah kediaman mereka adalah lebih baik bagi mereka (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud); 

dan “Solat di kamarmu lebih utama daripada shalat di rumahmu. Solat di rumahmu lebih utama daripada solat di masjid kaummu” (Hadis Riwayat Ibnu Khuzaimah);

Hadis tersebut tidak bertentangan dengan hadis yang bermaksud: “Solat di masjidku lebih utama seribu solat dibandingkan dengan solatt di masjid-masjid yang lainnya” (Hadis Riwayat Muslim).


Berkata Syaikh Al-Albani Rahimahullah : “Hadis ini tidak menafikan bahawa solat-solat mereka (para wanita) di rumahnya lebih utama bagi mereka, sebagaimana tidak dinafikannya pula keutamaan solatt sunnah di rumah bagi lelaki dibandingkan jika dilakukan di masjid. Akan tetapi jika lelaki solat fardhu di salah satu masjid yang tiga (Mekah, Madinah dan Aqsha), maka mereka mendapat keutamaan-keutamaan dan kekhususan-kekhususan dibandingkan solat di masjid-masjid lainnya, demikian pula halnya bagi wanita.” (Lihat Jilbab Al Mar’ah Al Muslimah :156)

Walau bagaimana pun, kita juga mendapati bahawa para ulamak telah bersepakat tidak mengharamkan kaum wanita ke masjid. Berkata Al-Imam Ibnul Jauzi: “Harus bagi seorang perempuan untuk keluar ke masjid untuk solat berjemaah bersama kaum lelaki” (Lihat: Ahkamun Nisa', m/s 36, cetakan pertama, Matbaah al-Halabi, Mesir, 1994). Bahkan ada di kalangan mereka yang menganggap bahawa elok juga bagi kaum wanita untuk datang solat berjemaah di masjid. Berkata al-Hafiz Ibn Hazm dalam kitabnya Al-Muhalla: “Jika hadir seorang wanita ke masjid untuk bersolat berjemaah bersama kaum lelaki, maka itu adalah satu perkara yang baik” . Bagi mereka hadis yang menyatakan kelebihan solat berjemaah mengatasi solat bersendirian dengan 27 darjat tidak boleh dikhususkan untuk kaum lelaki sahaja. Lihat al-Mufassal Fi Ahkamil Mar'ah, jilid 1, m/s 212.


Sebenarnya tidak ada nas yang jelas melarang wanita ke masjid, bahkan nas yang ada hanyalah menyatakan bahawa solat di rumah adalah lebih baik. Nas ini adalah penutup kepada hadis yang menyatakan bahawa mereka perlu diberikan keizinan untuk ke masjid. Sabda Nabi SAW. Yang maksudnya:"Jangan kamu menegah kaum wanita ke masjid-masjid, dan (solat mereka di) rumah-rumah mereka adalah lebih baik". Hadis sohih riwayat Abu Daud, Kitabus Solah, dan (Hadis Riawayat Ibnu Khuzaimah) Nabi SAW bersabda yang maksudnya “Janganlah kamu melarang wanita-wanita kamu (untuk pergi ke) masjid dan rumah-rumah mereka lebih baik bagi mereka”.


Berkata Imam Asy Syaukani rahimahullah ketika menjelaskan lafaz Rumah-rumah mereka lebih utama bagi mereka, maksudnya adalah “Solat-solat mereka (wanita) di rumahnya itu lebih utama bagi mereka dibandingkan dengan solatnya di masjid. Jika mereka mengetahui yang demikian (pastilah mereka tidak meminta untuk keluar masjid). Akan tetapi kerana mereka tidak mengetahuinya, maka mereka (shahabiyah) meminta izin untuk keluar ke masjid dengan berkeyakinan bahwa pahalanya lebih banyak daripada solat di rumahnya”(Lihat Nailul Authar 3:131).

Dari riwayat-riwayat di atas, para ulama mengistinbatkan hukum bahawa solat wanita di dalam rumahnya lebih utama daripada shalat di masjid. Walaupun demikian mungkin akan timbul dalam benak kita suatu pertanyaan: “Manakah yang lebih utama, wanita solat di rumahnya dengan berjama’ah atau solat sendiri. Dan apakah solat jama’ahnya akan mendapatkan seperti apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW (yakni lebih utama 27 darjat)?”Mari kita melihat hadits “Solat berjama’ah lebih utama dibandingkan solat sendiri dengan dua puluh lima (dalam riwayat lain dengan dua puluh tujuh) darjat. Apakah hadits itu bersifat umum bagi lelaki dan wanita?”


Syaikh Al Albani memberi komentar kepada hadis ‘Aisyah dan Ummu Salamah رضي الله عنهما yang mengimami para wanita di dalam solat dengan perkataan beliau sebagai berikut : “Atsar-atsar ini baik untuk diamalkan, lebih-lebih jika dihubungkan dengan keumuman sabda Rasulullah bahawa para wanita itu serupa lelaki ‘. Namun penyamaan ini di dalam hal berjama’ah bukan di dalam keutamaan yang dua puluh lima atau dua puluh tujuh darjat.”

Daripada keterangan di atas, maka keutamaan dua puluh lima dan dua puluh tujuh darjat itu khusus untuk solat jama’ah yang dilakukan di masjid, sebagaimana yang dikatakan oleh Ibnu Hajar ر­مه الله : “Bahkan yang paling jelas adalah bahawa darjat yang disebutkan itu khusus bagi jama’ah di masjid” (Lihat Fathul Bari 2:159). Hal ini berdasarkan hadis Nabi SAW yang maksudnya: 

“Solat seorang dengan berjama’ah dilipat gandakan ke atas solatnya di rumahnya dan di pasar dengan dua puluh lima kali ganda. Hal ini dia perolehi apabila dia berwudhu lalu menyempurnakan wudhunya kemudian keluar menuju ke masjid. Tidak mengeluarkannya kecuali untuk solat. Maka tidaklah dia melangkah satu langkah, kecuali diangkat baginya satu darjat dan dihapus daripadanya satu kesalahan dan tatkala dia solat para malaikat terus menerus mengucapkan selawat ke atasnya selama dia di tempat solatya dengan doa: ‘Ya Allah, berilah selawat atasnya, rahmatilah dia. Senantiasa salah seorang di antara kita dalam keadaan solat selama menunggu solat” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Dengan demikian maka solat jama’ah wanita di rumahnya tidak termasuk dalam keutamaan itu (dua puluh lima atau dua puluh tujuh darjat), tetapi mereka mempunyai keutamaan tersendiri baik dia sollat di rumahnya dengan berjama’ah atau tidak berjama’ah hal ini lebih utama daripada solatnya di masjid.

Dan terdapat juga kata-kata Siti Aisyah yang seolah-olah menunjukkan bahawa kaum wanita dilarang ke masjid. Aisyah berkata:“Kalaulah Rasulullah SAW melihat apa yang telah dilakukan oleh wanita sekarang (zaman beliau), nescaya baginda akan melarang mereka (ke masjid), sebagaimana telah dilarang perempuan Bani Israil. Riwayat Imam Bukhari. Berkata al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalani: “…. kata-kata Aisyah itu tidaklah mengubahkan hukum (yang sedia ada). Ini kerana beliau menggantungkan (larangan) tadi dengan satu syarat yang tidak wujud, yang hanya berdasarkan sangkaan beliau sahaja. Perkataan beliau:“Kalaulah Rasulullah SAW melihat” boleh (dijawab dengan) dikatakan bahawa baginda tidak melihatnya dan tidak melarangnya. Maka kekallah hukum (yang asal, iaitu tiada larangan). Bahkan Aisyah sendiri tidaklah secara jelas melarang, sekalipun perkataannnya itu menunjukkan bahawa beliau seolah-olah melarangnya. Lagipun Allah SWT telah pun mengetahui apa yang akan dilakukan oleh para wanita, dan Dia tidaklah mewahyukan kepada NabiNya untuk melarang mereka. Kalaulah apa yang mereka lakukan itu memerlukan dilarang mereka ke masjid, maka melarang mereka ke pasar-pasar adalah lebih utama. Lihat Fathul Bari, Kitabul Azan, juz 2, m/s 445.

Kerana itulah mereka juga perlu diberikan keizinan untuk pergi solat berjemaah di masjid, walaupun pada malam hari. Sabda Rasulullah s.a.w. seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Umar: "Berilah keizinan kepada wanita-wanita kamu untuk ke masjid pada malam hari". Hadis riwayat Bukhari dan Muslim. Lihat: Ahkamun Nisa', m/s 39. Kaum wanita di zaman Rasulullah SAW juga menghadiri solat berjemaah di masjid, dan Rasulullah SAW. tidaklah menghalang mereka. Bahkan dalam hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim, Aisyah menyatakan bahawa kaum muslimat datang berjemaah solat Fardhu Subuh bersama Rasulullah SAW, dan mereka tidaklah dapat dicam kerana hari masih gelap (sekalipun sudah ada cahaya pagi). Isteri-isteri Rasulullah SAW pula, bukan sahaja datang ke masjid, bahkan mereka juga beriktikaf di masjid di bulan Ramadhan. Semua nas ini dengan jelas menunjukkan bahawa wanita harus untuk ke masjid dan kita tidak sepatutnya menghalang mereka.


Oleh itu, kita janganlah hanya melihat kepada hukum solat berjemaah yang ditulis dalam kitab-kitab Fiqh. Ini kerana hukum tersebut hanya untuk hukum datang berjemaah ke masjid. Padahal kita juga perlu melihat bahawa masjidlah tempat penyebaran ilmu dan kefahaman mengenai Islam. Kerana inilah Dr Yusof al-Qardawi berkata: "Solat seorang perempuan di rumahnya itu lebih baik jika dia ke masjid hanya untuk berjemaah, tanpa sebarang faedah lain, tetapi jika ada faedah yang lain seperti mendengar tazkirah keagamaan, mempelajari sesuatu ilmu atau mendengar bacaan al-Qur'an daripada qari yang khusyuk, maka pergi ke masjid itu adalah lebih baik". Ini kerana kewajiban belajar agama dan mendengar tazkirah bukan tertentu untuk golongan lelaki sahaja. Bahkan terdapat hadis yang khusus yang menyatakan kelebihan belajar di masjid. Sabda Nabi SAW yang maksudnya.: “Sesiapa yang datang ke masjid dan tidak ada tujuan baginya melainkan mempelajari kebaikan atau mengajarnya, maka baginya pahala haji yang sempurna”. Hadis riwayat Tobarani dan al-Albani mengangapnya sohih. Lihat Sohih Targhib wat Tarhib, m/s 38.

Walau bagaimana pun, wanita perlu mendapat keizinan suami atau wali untuk ke masjid. Dan tidak patut bagi seorang ayah atau seorang suami untuk menghalang kecuali ada sebab yang munasabah. Dan mereka juga hendaklah menjaga adab-adab untuk ke masjid. Telah menjadi ijma’ (kesepakatan) para ulama bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tidak mencegah sama sekali para wanita untuk solat berjama’ah di masjid bersama beliau sehingga wafatnya. Demikian pula para Khulafa’ Rasyidin sesudah beliau Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda yang maksudnya:

“Apabila salah satu wanita di antara kamu meminta izin ke masjid, maka janganlah kamu cegah mereka”. (HR Bukhari dan Muslim) Dari Ibnu Umarرضي الله عنهما, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda yang maksudnya “Janganlah kamu melarang hamba (para wanita) Allah ke masjid-masjid Allah” (HR. Bukhari).

Menyoroti hadits-hadits di atas, Imam Nawawi ر­مه الله berkata: “Hadis ini dan yang semisalnya (menjelaskan) dengan jelas sekali bahawa wanita tidak dilarang pergi ke masjid. Akan tetapi dengan syarat-syarat yang telah disebutkan oleh para ulama’ yang mengambilkira daripada hadis-hadis iaitu:

  • Keluar dalam keadaan menutup aurat, berpakaian sopan, tidak memakai baju yang mewah;

  • Tidak memakai wangi-wangian atau bau-bauan, tidak tabarruj (berhias-hias dan bersolek, tidak memakai gelang kaki yang dapat kedengaran bunyinya);

  • Lebih elok dalam keadaan ditemani dengan mahram, suami, atau kawan-kawan dan tidak berikhtilat dengan kaum lelaki dan bukan gadis yang dengannya dapat menimbulkan fitnah.

Namun jika dia belum/tidak mempunyai suami atau tuan, maka diharamkan melarang mereka ke masjid apabila terpenuhi syarat-syarat di atas”. (Lihat Syarh Shahih Muslim 4:382-383).

Solat jamaah (termasuklah solat 5 waktu, hari raya, istisqa’ atau solat gerhana) sunat bagi perempuan dan mengerjakannya di dalam rumah lebih utama daripada di masjid, baik bagi perempuan yang masih muda atau yang sudah tua. Sedangkan mengerjakan di masjid dengan keberadaan makmum laki-laki makruh jika masih muda dan aman dari fitnah, bahkan akan jadi haram jika nyata ada fitnah, tanpa keizinan suami (seperti ketika suami sedang bekerja atau di luar negeri) atau bahkan ada larangan dari suami.

Realiti yang ada, masyarakatnya masa kini sudah jauh berbeza dengan masyarakat di zaman Rasulullah SAW di mana orang laki-laki tidak menjaga pandangannya dari perempuan ajnabiyah, perempuan keluar rumah menampakkan diri dengan riak dan raut wajah, hiasan dan pakaian serba terbuka sehingga tidak terlepas daripada fitnah. Oleh karena itu, Imam Abu Bakar bin Muhammad Al-Huseini dalam kitabnya “Kifayatul Akhyar” menyatakan haram bagi perempuan yang muda untuk keluar solat jemaah, khususnya solat Hari Raya (ied).

Bagi suami, lebih utama melaksanakan solat berjemaah di rumah bersama isteri dan anak-anaknya apabila dikhuatiri jika keluarganya solat sendirian atau kurang perhatian dengan solat berjemaah di masjid. Bagi isteri pula, jika suami berada di luar, maka isteri hendaklah mengerjakan solat berjemaah dengan anak-anaknya selama sianak telah mencapai usia tamyiz (walaupun belum baligh).

SOLAT BERJEMA’AH YANG DIIMAMKAN OLEH WANITA

Apabila kaum wanita melaksanakan solat berjama’ah yang diimami oleh seorang wanita maka sebagian ulama memandang baik, hal ini berdasarkan beberapa riwayat di antaranya riwayat dari Raithah Al Hanafiyah :

أَنَّ عَائِشَةَ أَمـــَّتْهُنَّ وَقَامَتْ بــــَيْنـــَهُنَّ فِيْ صَلاَةٍ مَكْتُوْبــــَةٍ ( رواه الدارقطني(

“Bahawasanya Aisyah pernah mengimami wanita-wanita pada salah satu solat wajib, dan beliau berdiri di antara mereka” (HR. Daraquthni) Diriwayatkan daripada Ummu Salamah رضي الله عنها:

أَنـــَّــهَا أَمَّتْهُنَّ فَقَامَتْ وَسَطًا( رواه عبد الرزاق و البيهقى(

“Bahwasanya beliau (Ummu Salamah, isteri Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam) mengimami para wanita; beliau berdiri di tengah (shaf)” (HR. Abdur Razzaq dan Al Baihaqi) Berkata Syeikh Jibrin hafizahullah: “Ada pun solat berjama’ah bagi wanita maka hal tersebut tidak mengapa dan bagi wanita yang memimpin solat tersebut berdiri di shaf ma’mum, namun mereka tidak mendapatkan keutamaan solat berjema’ah sebagaimana yang diperolehi oleh kaum lelaki yang melaksanakan di masjid, dan tidak dibenarkan bagi seorang lelaki untuk meninggalkan solat berjema’ah di masjid dengan alasan akan melaksanakannya secara berjama’ah di rumahnya bersama-sama dengan keluarga atau kaum wanita kerana mendatangi masjid untuk melaksanakan solat fardhu adalah wajib bagi lelaki.” (Lihat Fatawa Islamiyah 1:363)

Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala memberikan taufiq dan hidayah-Nya kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat.

Wallahua'lam

SOLAT BERJEMAAH



Solat jemaah ialah solat beramai-ramai yang sekurang-kurang bilangannya selain daripada solat fardhu Jumaat ialah 2 orang.

Seorang menjadi imam dan seorang menjadi makmum. Semakin ramai bilangan jemaah maka semakin besar pula fadhilat pahalanya.
Solat jemaah adalah berlainan hukumnya menurut jenis solat yang dikerjakan, iaitu:
Fardhu ain pada solat Jumaat;
Fardhu kirayah pada solat fardhu lima waktu; dan
Sunat pada solat jenazah dan solat-solat sunat yang disunatkan berjemaah padanya, seperti solat dua hari raya, solat gerhana bulan dan matahari, solat minta hujan, solat terawih dan solat witir pada bulan Ramadhan.


Tuntutan berjemaah pada solat fardhu:

Tuntutan berjemaah pada solat 5 waktu yang selain daripada solat fardhu Jumaat, pada pendapat yang masyhur dan paling sohih menurut Imam an-Nawawi adalah tuntutan fardhu kifayah yang diwajibkan bagi orang-orang lelaki yang berakal, baligh, bermukim, mempunyai pakaian menutup aurat dan tidak mempunyai apa-apa keuzuran syarie.

Jadi bererti apabila sesebuah kampung atau mukim mendirikan solat jemaah di tempat yang dikira menzahirkan syiar Islam seperti di masdjid atau surau, maka gugurlah dosa atas orang-orang kampung atau mukim yang tidak hadir bersolat jemaah. Tetapi sekiranya tidak didirikan solat jemaah maka semua penduduk kampung atau mukim itu berdosa.

Dalil tentang amat kuatnya tuntutan berjemaah itu ialah apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, bahawa, Rasulullah s.a.w pernah mengancam untuk membakar rumah orang yang meninggalkan solat berjemaah.

Imam Muslim pula meriwayatkan hadith daripada Abu Hurairah r.a:
Ada seorang lelaki buta telah datang mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia tidak mempunyai orang yang boleh memimpinnya pergi ke masjid. Oleh itu dia mengharapkan Baginda memberi kelonggaran kepadanya untuk bersolat di rumahnya. Pada mulanya Baginda telah membenarkannya, tetapi kemudiannya Baginda menarik balik kebenaran tadi setelah Baginda mengetahui bahawa si buta tadi dapat mendengar seruan azan solat yang dikumandangkan di masjid.


Fadhilat (kelebihan) solat berjemaah:

Fadhilat solat berjemaah amat besar sekali berbanding dengan solat bersendirian. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:
"Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda)." (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Sebenarnya fadhilat solat berjemaah adalah bertali arus, sambung menyambung, mengembang dan membesar. Orang yang bersolat jemaah bukan sahaja mendapat setakat 27 darjat, malah dia akan mendapat banyak fadhilat dan keuntungan sampingan lain lagi semasa dia berulang alik ke masjid dan semasa dia berada dalam masjid. Di sinilah kita dapat menilai diri kita sama ada kita sering ke masjid untuk solat berjemaah atau sebaliknya; atau seminggu setakat sekali sahaja iaitu untuk solat Jumaat.


Ayuhlah, marilah kita beramai-ramai mengunjungi masjid-masjid kita setiap kali kedengaran azan dikumandangkan, kerana laungan tersebut mengajak kita bersegera untuk bersama-sama bersembahyang.
حي على الصلاة
"Marilah Bersembahyang"


Adakah kita bersegera ke masjid atau ke surau, adakah kita terus bersegera menangguhkan kerja yang sedang dilakukan, adakah kita terus bersegera menangguhkan seketika semasa kita sedang mempengerusikan atau sedang bermesyuarat?. Jawapannya ada pada kita sendiri. Kitalah yang mengemudikan jiwa dan raga kita. Janganlah hendaknya masjid atau surau “lengang”disebabkan oleh kita tidak hadir. Penat Bilal-Bilal melaungkan azan! Pernahkah kita berfikir begitu? Kepada saudara-saudara mukmin lebih-lebih lagi yang sudah pernah menjadi tetamu Allah SWT, menunaikan fardhu Haji, jagalah solat, sepertimana kita berada di Makkah atau Madinah. Ingatkah lagi kita solat di awal waktu dan berjemaah? Kita kembali ke tanah air dengan membawa banyak pahala dan ganjaran yang tidak terkira banyaknya, Insyallah. Kita juga telah  mengharapkan Haji yang mabrur, masih ingatkah apa yang diharap-harapkan itu? Jika kita masih meneruskannya ucapkanlah “TAHNIAH” kepada seluruh anggota badan kita kerana terus diberikan “hidayah” oleh Allah SWT. Teruskanlah untuk memimpin diri, keluarga dan kalau boleh saudara-saudara kita yang lain. Ayuh saudara, Ayuh! Tinggalkan urusan dunia buat seketika jika dipanggil untuk bersembahyang.


Marilah kita rebut peluang yang sedang terbuka luas ini selagi hayat dikandung badan, selagi sihat sebelum sakit untuk menimba ganjaran dan pahala yang telah dijanjikan oleh Allah SWT, mudah-mudahan hidup kita di alam akhirat nanti mendapat kemuliaan. Sesungguhnya ibadah yang mula-mula dihisab ialah “SOLAT” kita. 


Kepada semua umat muslimin (Pak-pak Menteri dan wakil-wakil rakyat yang telah mewakili rakyat, Ketua-ketua Jabatan yang telah diamanahkan menjadi ketua di dalam sesebuah organisasi, ayuhlah kita setiap waktu tinggalkan seketika urusan dunia (termasuklah jika sedang bermesyuarat, apatah lagi menjadi Pengerusi Mesyuarat, maka utamakanlah fardhu kifayah itu), kita sama-sama ke masjid-masjid atau ke surau yang berhampiran menyahut seruan Pak BILAL yang setiap kali mengajak bersembahyang. Marilah menjadi CONTOH kepada anak-anak buah bawahan kita dengan meninggalkan perasaan “riak” dan “takabbur”, mudah-mudahan setiap saat kehidupan kita sentiasa diberkati Allah SWT. Ayuhlah kita menjaga solat kita sementara kita sihat, sebelum Malaikat Maut menjemput kita. 


Janganlah sampai ada sebab musabab yang seolah-olah kita menolak atau tidak mahu (barang dijauhkan Allah), tapi dalam masa yang sama kita hanya mencantikkan masjid sahaja tanpa kita sama-sama mengimarahkannya sentiasa. Di sinilah letaknya kekuatan kita, umat Islam, Umat Muhammad SAW. Mudah-mudahan semua mahluk termasuk binatang, gunung, bukit, sungai dan sebagainya tidak menimbulkan kemarahan kepada kita semua. Mari kita fikirkan sejenak kenapa air laut di suatu ketika membaham di beberapa tempat yang disebut  sebagai "SUNAMI" itu?


  

Begitu juga dengan gunung berapi yang memuntahkan lahar panasnya, gempa bumi yang berlaku di sana sini dan berbagai-bagai lagi musibah yang diberikan.


Ini menandakan betapa 'mahluk' Allah SWT itu telah menunjukkan kemarahannya sebagaimana yang telah digerakkan oleh Allah SWT melalui malaikat kerana kealpaan oleh ummat manusia yang disengajakan, kemungkaran yang berleluasa dan berlarutan, begitu juga dengan kerosakan yang dicipta oleh manusia di darat, laut maupun di udara.


Oleh itu marilah kita bersama-sama bermuhasabah diri bahawa kita merupakan insan yang dilahirkan untuk bersujud kepada Allah SWT setiap masa lebih-lebih lagi di dalam mengerjakan solat berjemaah 5 kali sehari semalam yang perlu dilakukan. Marilah seru dan pastikan keluarga kita sentiasa bersolat dengan secara berjemaah. Jika suami bersolat di rumah, maka suamilah yang mengimamkan solat. Elakanlah daripada bersolat bersendirian. . Kita juga perlu memastikan isteri bersolat bersama anak-anak jika suami bersolat di masjid.  Ayuhlah kita bersolat secara berjamaah setiap kali mendirikan solat lima waktu. Ingatlah akan kematian sebelum Allah SWT menjemput kita melalui Malaikat Izrail a.s.


Wallahua’lam.

SOLAT ISTIKHARAH


Bila disebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh. Ia begitu sinonim sekali dalam membuat keputusan untuk memilih bakal teman hidup tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Perkara ini mungkin berlaku kerana penekanan di kalangan sesetengah Ustaz dalam soal istikharah ini dikaitkan dengan memilih jodoh sahaja.
Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;
Mahfum Hadis:
Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:
“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya”
Betapa pentingnya Solat Istikharah ini sebagaimana pentingnya kita mempelajari al-Quran.
Sebagai satu iktibar dan renungan penulis ingin berkongsi beberapa contoh kisah benar yang berlaku di kalangan sahabat-sahabat yang terlupa mengamalkan solat istikharah. Nama dalam kisah ini bukan nama sebenar.
Kisah-1
Setelah berpindah randah dari satu rumah sewa ke rumah sewa, akhirnya tergerak hati Salim untuk memiliki rumah sendiri. Lalu dia melihat iklan di surat khabar dan berkenan dengan tawaran rumah yang agak munasabah harganya. Rumah tersebut masih belum dibina lagi tetapi pihak pemaju telah menawarkan pakej jualan yang istimewa. Pihak pemaju perumahan memberi jaminan rumah tersebut akan siap dalam masa dua tahun. Salim berminat dengan rumah tersebut lalu terus membelinya. Kini lima tahun telah berlalu, projek perumahan itu telah terbengkalai kerana pemaju telah bankrupt. Salim terpaksa membayar ansuran bulanan hutang kepada bank walaupun rumah yang diidamkan masih tidak wujud.
Kisah-2
Abu dan Salmah telah berkahwin selama 4 tahun. Mereka dikurniakan dengan dua orang cahaya mata. Anak yang sulung telah berumur 3 tahun dan yang kedua masih 8 bulan. Mereka berasa agak susah hendak ke sana kemari kerana hanya memiliki motosikal. Satu hari Salmah mencadangkan kepada Abu untuk membeli kereta. Abu lalu terus pergi ke Perodua Show room untuk melihat-lihat kereta. Dia berkenan dengan model Kelisa lalu terus membelinya. Selang sebulan keretanya kena curi. Dah enam bulan berlalu keretanya masih tidak ditemui, tetapi dia masih membayar ansuran bulanan dengan pihak bank kerana pampasan yang pihak insurans bagi tidak mencukupi untuk melangsaikan bayaran baki hutang dengan pihak bank.
Kisah-3
Munirah akhirnya terpikat dengan pujukan rakan satu ofisnya Hafsah untuk melabur dalam satu skim pelaburan di internet. Dia akhirnya mengeluarkan sehingga RM10,000 untuk pelaburan tersebut. Dua tahun telah berlalu duit pelaburannya lesap tak nampak bayang.
Kisah-4
Rashid dan Zakiah telah mempunyai tiga orang anak. Mereka bercadang untuk mengambil pembantu rumah Indonesia. Mereka pergi ke agensi pembantu rumah dan terus memilih seorang pembantu rumah yang terdapat dalam senarai biodata. Selang dua bulan pembantu rumah pun sampai dan berkhidmat kepada mereka seperti yang dijangkakan. Tiga bulan berlalu tiba-tiba pada satu hari didapati pembantunya telah lari dari rumah.
Kisah yang dipaparkan di atas adalah kisah benar di mana penulis sendiri bertanya kepada mereka adakah mereka telah melakukan Solat Istikharah sebelum memilih atau membuat keputusan. Mereka kata langsung tak terfikir hendak melakukannya.
Dalam contoh yang lain pula penulis ingin berkongsi dengan satu kisah yang disampaikan kepada penulis seperti berikut;
Kisah-5
Iskandar berumur 40 tahun telah berkahwin dan mempunyai enam orang anak. Suatu hari dia mendapat telefon dari kawan baiknya Jaafar. Jaafar hendak memberikan satu hadiah istimewa kerana jasa Iskandar yang telah menyelesaikan masalah keluarganya. Jaafar hendak menawarkan kepadanya perbelanjaan pakej menunaikan haji untuk suami isteri ditanggung sepenuhnya iaitu RM15,000 setiap orang. Hati Iskandar gembira bukan kepalang kerana sudah lama dia mengidam untuk menunaikan haji. Lagipun duit simpanan dalam tabung hajinya baru RM3000. Iskandar tidak terus menerima hadiah tersebut sebaliknya dia memberi tempoh tiga hari untuk membuat keputusan. Iskandar melakukan Solat Istikharah tiga malam berturut-turut. Pada hari keempat dia berjumpa Jaafar mengatakan dia sangat berat untuk menerima hadiah tersebut. Dia mengatakan ingin pergi menunaikan haji dengan duit pendapatan sendiri. Jaafar agak kecewa, dipujuknya namun Iskandar tidak terima juga. Selang dua bulan selepas itu baru Iskandar mendapat tahu duit yang hendak diberikan kepadanya itu adalah dari duit riba iaitu interest bank konvensional akaun simpanan tetap Jaafar. Jaafar telah tersalah sangka. Disangkanya bahawa duit riba boleh dihadiahkan kepada orang lain tetapi tidak boleh digunakan sendiri.
Kisah-6
Cikgu Imran telah mendapat arahan pertukaran sekolah dari Sabak Bernam ke Sandakan. Bila menerima surat tersebut hatinya agak gembira kerana ingin memberi khidmat di kawasan pedalaman. Baginya tidak ada masalah sebab masih bujang, dan teringin sangat hendak ke Sabah. Dia solat Istikharah walaupun keputusan telah ditetapkan oleh kementerian kepadanya. Dia berdoa “Ya Allah kalau pemergian aku ke Sandakan ini baik untukku dan agamaku maka permudahkanlah jika tidak kau gantikanlah dengan yang lebih baik dan sempurna”. Selang dua minggu Pengetua disekolahnya memberitahu kepadanya pertukaran dia ke Sabah di tarik balik disebabkan masalah teknikal. Dia rasa agak pelik namun tidak kecewa malah tetap gembira kerana telah melakukan solat istikharah. Dia yakin ini yang terbaik di pilih oleh Allah untuknya. Selang sebulan dia bertemu Jodoh dengan Ustazah (al-Hafizah) yang baru berpindah di taman tempat dia tinggal.
Semua kisah yang dipaparkan di atas adalah kisah benar yang boleh kita ambil iktibar dan pengajaran. Yang pastinya kita tidak akan rugi di dunia dan akhirat bila beramal dengan Solat Istikharah ini.
Dewasa ini ramai di kalangan kita hendak membeli rumah yang berharga lebih RM200,000. Bayaran balik mungkin mengambil masa selama 20 hingga 25 tahun. Dalam tempoh tersebut macam-macam perkara boleh terjadi. Jika sekiranya kita melakukan Solat Istikharah sebelum membeli rumah tersebut, pasti Allah akan mendorongkan kita membuat pilihan yang tepat dan memudahkan segala urusan. Penulis ada bertemu dengan beberapa sahabat yang melakukan Solat Istikharah sebelum membeli rumah, Alhamdulillah segala urusan menjadi mudah dan dapat membayar balik hutang rumah lebih awal daripada yang dijangkakan.
Seperkara lagi, supaya Allah SWT memakbulkan doa kita, jauhilah segala bentuk pinjaman yang ada unsur-unsur riba’ seperti dari sistem konvensional. Pilihlah sistem perbankan Islam semoga Allah memberikan keberkatan dan menurunkan rahmatnya sepanjang tempoh pinjaman di buat. Yakin dan percayalah jika kita mengikut suruhan Allah, pasti Allah akan membantu kita di ketika senang dan susah. Jika Allah bantu kita tiada sesiapa yang boleh menghalangnya.
Mengikut beberapa buah kitab seperti Kitab Minyatul Musolli, Sabilal Muhtadin dan Sairus Salikin, secara ringkasnya cara melakukan Solat Istikharah adalah seperti berikut;
  1. Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.
  2. Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala
  3. Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  4. Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  5. Selepas memberi salam baca doa berikut (mulakan dengan basmalah dan selawat dahulu)
Terjemahan Doa’:
Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya.
Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya.(Dari hadis riwayat Imam Bukhari)
Untuk penjelasan yang lebih mendalam berkenaan Solat Istikharah ini anda patut dengar kupasan yang panjang lebar selama 47 minit tentang solat ini oleh Tuan Guru Dato Dr. Haron Din.
Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada kita semua
Wallah hu ‘alam

Solat Tahajjud



Solat Tahajjud adalah solat malam, atau biasa disebut sebagaiSholatul-lail. Waktunya tengah malam atau lewat tengah malam atau pada sepertiga malam terakhir (dalam lengkongan jam 3 hingga 4 pagi). Makasebaiknya dikerjakan setelah tidur terlebih dahulu. Solat sunat ini memiliki nilai yang sangat tinggi di sisi Allah SWT. Solat ini telah dilakukan terutama kepada para pemimpin Islam kerana Rasulullah S.A.W dan para sahabat r.a tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka.
Sebelum perintah solat lima waktu diwajibkan, Rasulullah SAW pernah memerintahkan para pengikutnya untuk melakukan solat tahajud. Hal ini tersirat dalam beberapa hadis:

Sahabat Abdullah bin Salam mengatakan, bahwa Nabi SAW telah bersabda yang maksudnya: “Hai sekalian manusia, sebar-luaskanlah salam dan berikanlah makanan serta solat malamlah di waktu manusia sedang tidur, supaya kamu masuk Syurga dengan selamat.”(HR Tirmidzi)


Bersabda Nabi Muhammad SAW yang maksudnya: “Seutama-utama solat sesudah solat fardhu ialah solat sunnat di waktu malam” ( HR. Muslim )


 Allah SWT telah berfirman:
17:79
(Surah Al-Isro’ : Ayat 79)

Ertinya:Align Left
“Pada malam hari, hendaklah engkau solat Tahajud sebagai tambahan bagi engkau.
Mudah-mudahan Allah mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.”


Dalam hadis lain juga diterangkan mengenai jumlah rakaat pada solat tahajud. Pada dasarnya, jumlah rakaat solat tahajud tidak dibatasi jumlahnya, dengan jumlah minimum 2 rakaat. Sedangkan dalam keterangan Said ibnu Yazib ra, Rasulullah SAW melakukan solat tahajud dengan jumlah 13 rakaat, dengan perincian 2 rakaat solat iftitah, 8 rakaat solat tahajud, dan ditutup dengan 3 rakaat solat witir.


Oleh itu jumlah rakaat Solat Tahajjud tidak terbatas. Namun kita bolehlah melakukannya sebagaimana berikut:
·       Sekurang-kurangnya dua rakaat dengan satu salam dan 3 rakaat Solat Sunat Witir 1 salam; atau
·       8 rakaat 1 salam dan 3 rakaat Solat sunnat witir dengan 1 salam;   atau
·      2 kali setiap 4 rakaat dengan 1 salam dengan witir 3 rakaat 1 salam;   atau
·      Dengan cara 4 kali di mana setiap kali sebanyak 2 rakaat dengan 1 salam dengan 3 rakaat witir 1 kali salam.


Lafaz niat:
أصَلِّي سُنَّةَ التَهَجُّدِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

Ertinya: ” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala"


Ayat-ayat yang dibaca sesudah Al Fatihah boleh dipilih sendiri. Biasanya ayat-ayat yang difahami maknanya akan lebih berkesan dan mudah dihafal. Bagi yang belum hafal,  pada rakaat pertama bacalah Surah Al-Kafirun, manakala rakaat kedua bacalahSurah Al-Ikhlas (bacaan sunnah Nabi SAW); atau ayat-ayat pendek lainnya.





Semasa sujud akhir pada rakaat kedua ucapkanlah sebanyak tiga kali,iaitu:

Ertinya:
“Ya Allah Ya Tuhanku! masukkanlah aku daripada pintu kebenaran dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran juga dan kurniakanlah bagiku daripadamu seorang penolong “

Selepas memberi salam ucaplah doa sebagaimana berikut :
Ertinya:
” Ya Allah bagimu segala puji. Engkaulah penegak langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagimulah segala puji,Engkaulah raja penguasa langit dan bumi. Bagi Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi., Engkaulah yang hak dan janjimu adalah benar ,dan perjumpaanmu itu adalah hak dan firmanmu adalah benar dan syurga adalah hak dan neraka adalah hak dan nabi-nabi itu hak benar , dan Nabi Muhammad SAW adalah benar ,dan saat hari kiamat itu benar .
Ya Allah kepadamulah kami berserah diri(bertawakal), kepada Engkau jualah kami kembali, dan kepadamulah kami rindu, dan kepada engkaulah kami berhukum .
Ampunilah kami atas kesalahan yang sudah kami lakukan dan yang sebelumnya, baik yang kami sembunyikan maupun yang kami nyatakan”. Engkaulah tuhan yang terdahulu dan tuhan yang terakhir .Tiada Tuhan melainkan engkau Allah Rabbul’alamin. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah”


Dalam satu hadis, Allah merahmati dan suka kepada orang yang solat tahajjud:
Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya ;
“Allah merahmati orang yang bangun pada waktu malam dan mengejutkan isterinya untuk sembahyang. Jika isterinya payah sedar ia merenjiskan air di wajahnya. Dan Allah merahmati isteri yang bangun waktu malam bersembahyang dan mengejutkan suaminya (agar beribadah). Jika suaminya enggan (liat) untuk bangun maka ia merenjiskan air diwajahnya.” (Riwayat Abu Daud)

Kerjasama suami-isteri seperti ini ini mampu membentuk keluarga dan masyarakat yang baik.
Di dalam hadis yang lain, solat tahajjud adalah budaya orang soleh:
Dari Ummah Al-Bahili dari Rasulullah SAW: “Hendaklah kamu melazimkan (qiamulail) sembahyang malam. Sebab itu adalah amalan orang-orang soleh sebelum kamu. Ia menghampirkan kamu dengan tuhan, menebus keburukan (kamu) dan mencegah dari melakukan dosa.” ( Riwayat At-Tarmizi )

Dalam riwayat Salman Farisi ditambah lagi dengan faedah lain iaitu, “ia dapat menghilang penyakit dari dalam tubuh.” – ( Riwayat At-Tabrani )

Imam Syafie mengharuskan solat tahajjud secara berjemaah. Manakala Imam Hanafi mengatakan solat tahajjud itu dilakukan secara individu.

Kelebihan (Keutamaan) Sholat Tahajud

Berdasarkan hadis Rasulullah SAW, solat tahajud memiliki 9 kelebihan, iaitu 5 kelebihan di dunia dan 4 kelbihan di akhirat kelak. Hadis yang menjelaskan kelebihan solat tahajud adalah: “Barang siapa mengerjakan Solat Tahajud dengan sebaik-baiknya, dan dengan tata- tertib yang rapi, maka Allah SWT akan memberikan 9 macam kemuliaan : 5 macam di dunia dan 4 macam di akhirat.”

Adapun 5 kelebihan solat tahajud di dunia adalah:
  • Akan dipelihara oleh Allah SWT dari segala macam bencana.
  • Tanda ketaatannya akan kelihatan dimukanya.
  • Akan dicintai para hamba Allah yang soleh dan dicintai oleh semua manusia.
  • Lidahnya akan mampu mengucapkan kata-kata yang mengandung hikmah.
  • Akan dijadikan orang bijaksana, yakni diberi pemahaman dalam agama.
Adapun 4 kelebihan di akhirat kelak adalah:
  • Wajahnya berseri ketika bangkit dari kubur di Hari Pembalasan nanti.
  • Akan mendapat keringanan ketika dihisab.
  • Ketika menyeberangi titian Shirotol-Mustaqim, boleh melakukannya dengan sangat cepat, seperti halilintar yang menyambar.
  • Catatan amalnya diberikan di tangan kanan.
Setelah selesai mengerjakan Solat Tahajjud, perbanyakanlah membaca istigfar dan zikir kepada Allah kemudian berdoa sesuai dengan keinginan kita. Mudah-mudahan hidup kita sentiasa beroleh keberkatan dan keredhoan selain dikabulkan cita-cita.
Ayuh... Marilah kita melakukannya.


Wallahu a'lam